Tajná zbraň Ferrari

6. února 2009 v 21:12 | Miki
Vítejte ve Fioranu, které je od roku 1972 soukromou testovací tratí Scuderie. Tohle ve Wokingu nenajdete. Květiny jsou vždycky čerstvé. A červené, zastrčené v malém výklenku. Na tabuli nad nimi stojí napsáno: via Gilles Villeneuve. Kdykoliv jedete do Maranella, malé kousky historie vám připomínají legendu Ferrari. A konec ulice Gillese Villeneuvea je jen další součástí příběhu. Malá ocelová brána, strážní budka a velká červená cedule: Pista di Fiorano.


Historie jedinečného soukromého testovacího okruhu Ferrari sahá až do roku 1972, kdy byl navržen jako supermoderní testovací zařízení, aby nahradil stárnoucí autodrom v Modeně. Hned za východní zdí sídlí závodní oddělení, které má snadný a okamžitý přístup na trať, kdykoliv je novinka ve vývoji připravena k testování. V srdci okruhu je vše beze změny a na svém místě stojí i starý Enzův venkovský dům s červenými okenicemi a bílou fasádou.

Plaketa na vchodových dveřích nese číslo 27. To bylo startovní číslo Gillese Villeneuvea. Dvůr byl přejmenován na Piazza Michael Schumacher na počest nejúspěšnějšího šampiona Scuderie. Může někde být ještě více vzpomínek?

Testování na okruhu končí každý den přesně v šest hodin večer. Tedy přesně na italský způsob, takže Ferrari 599 přijíždí do boxů asi o půl hodiny později a zmizí směrem k továrně s hlučným zaburácením při zrychlení. A potom, když se stíny prodlouží, celé místo upadne do ticha s výjimkou slabých, záhadných tónů motoru F1, stoupajících a klesajících kdesi v dálce.

Místní zařízení je velmi jednoduché: pár stanů, garáž na jedno auto pro testování F1, malá dřevěná tribuna a to je všechno. Fiorano není okázalé, je to pracovní trať. Tři kilometry dlouhý okruh tvoří rozpláclou osmičku. Je plný pomalých zatáček, jen se dvěma táhlými oblouky, a každý rok v lednu, v mrazivé zimní mlze, se tu testuje nejnovější model F1.

Ocelové brány už jsou zavřené a vzdálený zvuk motoru F1 se stále rozléhá nad městem - tlumený, ale nezaměnitelný. A konečně si ho umístíte: pochází z bledě žlutých budov závodního oddělení, gestione sportiva. Předpisy o hluku omezují aktivity na okruhu po šesté hodině, ale nikdo nic neříkal o motorové brzdě. Možná že právě tohle vystihuje Fiorano a s ním i Maranello nejvíce ze všeho. Místo, kde motory F1 nahrazují kostelní zvony a vyzvánějí na oslavu skutečného náboženství tohoto malého města dlouho do letní noci.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama